ETAPPE 19 - 16/05/2026: BAR SUR AUBE - CIRFONTAINES EN AZOIS 27KM (480km)

Gepubliceerd op 16 mei 2026 om 23:10

Etappe gesponsord door 
SPITIA BV - ISABELLE VEREECKEN - GIJZEGEM
SMILEPUNT BV - NIKOS SOUMELIDIS


WAAR IS MIJN WOLLEN MUTS NU
(zingt Jan De Wilde in ‘de eerste sneeuw’)

Geen tijd om deze morgend rustig wakker te worden. Bij het verlaten van Bar-sur-Aube schiet het pad onmiddellijk de hoogte in. Mijn benen, kuiten en voeten keken elkaar precies even verbaasd aan: “Serieus? Nu al?” 😅
Ik trek meteen richting de ‘Colline Saint-Germaine’, goed voor een klim tot 315 meter hoogte. Het stevige puffen en blazen wordt gelukkig rijkelijk beloond met een spectaculair uitzicht. Bovenaan ligt ook een vertrekplaats voor paragliders. Eerlijk? Met zo’n panorama snap ik perfect waarom sommigen hier liever vliegen dan wandelen.

Daarna volgen zeven heerlijke kilometers op en af richting Baroville. Opnieuw wandel ik tussen eindeloze wijnranken en charmante champagneboeren. Het blijft hier een prachtige afwisseling van bospaadjes, veldwegen en wijngaarden. Geen moment verveling onderweg.

In het diep verscholen dorpje Baroville raak ik aan de praat met Solange, een kranige dame van 84 lentes jong. Ze woont hier met hart en ziel en zou nergens anders willen zijn. Alleen jammer, vertelt ze lachend, dat er tegenwoordig helemaal geen commerce meer is in het dorp.

Ergens tussen al dat moois ben ik jammer genoeg mijn blauwe merinowollen muts kwijtgeraakt. Waarschijnlijk ongemerkt uit mijn zak gegleden. Bij deze een gouden wandeltip: sluit altijd goed je zakken af als je er iets in propt 😄. Dat mutsje heeft mij al vaak gered van koude oren en in de Alpen zal ik het ongetwijfeld nog hard nodig hebben. Een nieuwe aanschaffen staat dus op de planning. Gelukkig heb ik mijn militaire buff nog als reserve.

Vanuit Baroville begint het volgende klimwerk alweer. De hoogtemeters blijven vrolijk aantikken terwijl ik richting Clairvaux Abbey stap. Deze beroemde cisterciënzerabdij werd al in 1115 gesticht door Bernardus van Clairvaux en groeide uit tot een van de belangrijkste abdijen van Europa. Later werd het immense complex omgebouwd tot gevangenis, waarvan de laatste gevangenen pas zo’n drie jaar geleden vertrokken. Best bijzonder om daar rustig mijn picknick op te eten, midden in zoveel geschiedenis.

Daarna volgt nog een laatste stevige aanval richting eindbestemming. Het blijft voortdurend op en neer gaan, alsof het pad mij geen seconde rust gunt. De route loopt door uitgestrekte bossen en over paadjes die soms amper nog paadjes te noemen zijn. Regelmatig zijn het echte “doorworstelstukjes”, maar de natuur maakt alles goed. Die blijft simpelweg prachtig.

Het is uiteindelijk al halfzes wanneer ik aankom bij Alain in Cirfontaines-en-Azois, met 580 hoogtemeters stevig in de kuiten. Mijn rechter scheenbeen speelt ondertussen al een dag of vier wat tegen: rood en licht gezwollen. Hopelijk ziet dat er morgen alweer beter uit.

Ook het Franse koppel Cécilia & Hervé overnacht hier vanavond. Samen met hen én de hele familie van Alain genieten we van een meer dan heerlijke maaltijd. De sfeer zit goed, de magen raken gevuld en de glimlach blijft aanwezig.

Opnieuw een topdag onderweg. Pittig? Absoluut. Maar met grote overtuiging ook één van de mooiste wandeldagen tot nu toe.

Tot morgen 👣

DA; 27
HM: 575
DM: 536
totDA: 480

 

Reactie plaatsen

Reacties

Lieve & Wim
een maand geleden

Oei t gaat al goe omhoog… gelukkig is de zon dan ook van de partij! Verzorg uw been maar goe want ge hebt nog ewa kms coor de boeg! Slopwel Bertjen!

Nathalie
een maand geleden

Ja de Aube, geweldig mooie streek en voor mijn smaakpapillen de lekkerste champagne ook. Ik hoop voor jou dat ze je toch wel eens laten proeven hebben van hun streekproducten 🥂
Schaf u maar rap een ander mutsken aan want die winterseweergoden geven zich nog niet gewonnen (al is officieel den ijsheiligen gepasseerd nu).❄️☔️☀️
Respect voor wat je aan het doen bent. Luister goed naar je lichaam nu je scheenbeen pijn doet, Rome loopt niet weg. Hopelijk trekt de pijn snel weg en kan je stap voor stap verder. Veel moed en zorg goed voor jezelf onderweg💪🏼

Koen & Katrien
een maand geleden

Respect in deze weers omstandigheden 💪
Ge zijt nen held met zoveel courage!
En nog even en je privé-verpleegster is opnieuw bij jou 🫶🏻🫶🏻

Kleine zus
een maand geleden

Je tip komt te laat: ik ben mijne petzl ook kwijt geraakt…vreet spijtig want het was e vreet goeke. Gelukkig had ik mijne vent op bezoek met een reserve exemplaar 😉.

Katherine Thiré
een maand geleden

Wow Bert, heel indrukwekkend! Via Katrien Geys ben ik je beginnen volgen en nu kijk ik elke morgen uit naar je verslag! Geniaal! Doe zo voort! TOP! 👍

krikilion maria
een maand geleden

Mensen beseften niet hoe MOOI de natuur is

Chris Herygers
een maand geleden

Dag Bert,
Gelukkig terug in T-shirt wandelen daar.
Van regen smelt je niet,maar droog weer is toch veel aangenamer hé😉.
Verzorg die rode kuiten maar.
Ik heb daar soms ook last van. Weet eigenlijk niet hoe dat komt. Verzuurde benen,overspannen benen,...Een goede nachtrust kan wonderen doen hé,én zalfje smeren.
Groetjes en veel succes nog richting de Jura.

Marc Poelaert
een maand geleden

Bert, verzorg je been goed dat we nog vele verhalen kunnen meereizen.

Robbie
25 dagen geleden

Ale uw blauwe merinowollen muts kwijt 😟
Das echt een gerief merinowol en ikzelf ben gehecht aan mijn gerief dus het piekt al als ik er aan denk 😨