Etappe gesponsord door
VANDEWIJER DANNY - STEENOKKERZEEL
GEMOTORISEERD BEZOEK
Om 05.15 uur loopt de wekker af. Na een heerlijk ontbijt, met veel zorg klaargemaakt door Ambra, neem ik afscheid van deze fijne B&B. Om 06.15 uur trek ik de deur achter mij dicht en zet koers richting Mortara.
De Via Francigena stuurt me vrijwel meteen de rijstvelden in. Door de combinatie van het warme weer en de uitgestrekte waterpartijen waarin de rijst wordt geteeld, wemelt het hier van de kleine, maar bijzonder agressieve muggen. De ellendige beestjes vallen onophoudelijk aan. Gewapend met mijn handdoekje probeer ik ze al zwaaiend op afstand te houden. Het helpt een beetje, maar winnen doe ik de strijd niet.
De eerste stop van de dag volgt in Robbio, waar net een bar zijn deuren opent. Een stevige koffie, een stuk ontbijtkoek en een flesje fris water verdwijnen snel naar binnen. Daarna trek ik opnieuw de wandelschoenen strak. Onderweg speel ik regelmatig haasje-over met een Engelse moeder die samen met haar zoon de Via Francigena stapt. We kruisen elkaars pad meerdere keren gedurende de dag.
In Nicorvo houd ik een tweede pauze om de vochtvoorraad weer op peil te brengen. Vanaf daar gaat het in één rechte beweging verder richting Mortara.
De stad bereik ik via een tunnel onder het spoor en langs het station. Die eerste kennismaking oogt wat verlaten en verloederd, maar gelukkig verandert dat beeld zodra ik het centrum binnenwandel. Daar hangt een veel aangenamere sfeer.
Op het laatste moment heb ik mijn geplande overnachting in de Abbazia Sant'Albino ingeruild voor een Airbnb bij Brigitte. Een goede keuze, want vandaag krijg ik bezoek van oud-collega en dartsvriend Johan. Als niet-pelgrim zou hij in de abdij waarschijnlijk niet eens binnen mogen. Dat risico nemen we dus maar niet.
Aangezien ik pas om 16.00 uur bij Brigitte terechtkan, besluit ik de wachttijd te overbruggen op een terras in het centrum. Niet zomaar een terras, maar eentje in een heerlijk gekoelde bar. Met de hoge temperaturen van vandaag is dat absoluut geen straf.
Even voor vier uur krijg ik een berichtje dat Brigitte gearriveerd is en dat ik welkom ben. Een verfrissende douche volgt, de was draait een rondje mee in de machine en vervolgens is het wachten op Johan, die met zijn motor onderweg is.
Hopelijk duurt het niet al te lang, want na al die kilometers begint de maag stevig van zich te laten horen. 🍻😉
Omstreeks 18.30 uur landt Johan eindelijk aan bij de B&B, gezeten op zijn trouwe Yamaha Ténéré die er lief uit ziet na zijn tocht doorheen de Balkan 🙉 De vertraging bleek gelukkig eenvoudig te verklaren: hij had een verkeerd adres in zijn gps ingegeven. Ach ja, geen probleem. In Italië lijkt de tijd toch net iets trager te tikken.
Het is een fijn weerzien. We hebben elkaar heel wat verhalen te vertellen en besluiten meteen de stad in te trekken. In Mortara vinden we een gezellig biercafé waar ze tot onze grote vreugde verschillende Belgische bieren op de kaart hebben staan. De glazen worden gevuld, een knabbeltje verschijnt op tafel en voor we het weten zijn we helemaal in vakantiemodus.
Na enkele smakelijke biertjes verhuizen we naar een nabijgelegen café waar voetbal op groot scherm wordt uitgezonden. De Belgische nationale ploeg is aan het werk, al is “werk” misschien een groot woord voor wat we voorgeschoteld krijgen. Het doet eerlijk gezegd een beetje pijn aan de ogen om de Rode Duivels bezig te zien. Gelukkig maken de commentaren aan tafel en de nodige humor veel goed.
Verhalen over mijne tocht en de avonturen van Johan op zijne moto in de Balkan maakt dat de tijd voorbijvliegt. Voor we beseffen is de avond alweer voorbij.
Het werd een bijzonder gezellige avond: goed gezelschap, lekkere bieren, een vleugje voetbal en vooral veel gelach en geleuterMeer moet dat soms niet zijn. 🍻🏍️😄
Bedankt voor het bezoekje Johan. Tot een volgende in Lebbeke 🎯
Reactie plaatsen
Reacties
Etappe 51 en nog altijd op dreef! 🚶♂️💨💪🏼
Man man, Bert, wat een etappe alweer! Bijna 1.200 kilometer op de teller, dat begint serieus te tellen. Ik blijf het denken: "t zou echt niets voor mij zijn" maarrrrrr Respect!
Die Italiaanse muggen dachten vast dat er een lopend buffet gepresenteerd werd, maar gelukkig heb je ze met je handdoekje (en de nodige gevechtstechnieken) overleefd. Dat is pas pelgrim-afzien.🦟😵💫🦟
Wel een topkeuze om de abdij in te ruilen voor "Brigitte" en een koel terrasje.
En wat een timing van Johan! Met de motor door de Balkan crossen maar dan in Mortara verdwalen door een gps-foutje... het heeft wel wat. 😂
Superleuk dat hij je is komen opzoeken. Belgische bieren scoren in Italië en ondertussen de Rode Duivels zien 'ploeteren' (laten we het inderdaad ploeteren noemen en geen werken) met een goede pint in de hand; veel beter wordt een pelgrimavond niet. 🍻⚽
Je zal wel met volle teugen (letterlijk dan)van het bier en het geleuter genoten hebben en herstelde energie hebben opgedaan👌🏼😎
Trek die wandelschoenen morgen maar weer met frisse moed aan. Rome komt nu écht heel dichtbij!
We blijven je met ne smile op ons gezicht volgen! 🇮🇹🥾🏍️
Hoe wijs is dat, bekend volk te zien 😉😄.
En ondertussen wordt de weg naar Rome beetje bij beetje korter.
Uit sympathie supporteren we mee met het warme weer, beter nog straks is het hier warmer dan in Italië 😳🫣😢.
Nog veel wandelplezier en blijven hydrateren! 🚰🚰 🍺
F en N