Etappe gesponsord door
MALEK AZOUG - ST ANDRIES BRUGGE
GARLASCO
Na een korte nacht en een summier ontbijtje bij Brigitte staan we omstreeks 07.30 uur allebei klaar voor vertrek. Johan richt de neus van zijn Yamaha huiswaarts, terwijl ik mijn vertrouwde tweewielers – mijn benen – opnieuw aan het werk zet richting Garlasco.
We nemen afscheid en voor ik het goed en wel besef, verdwijnt Johan in de verte. Altijd leuk om onderweg een bekend gezicht te zien, maar de Via Francigena roept en de kilometers wachten niet.
Ik zet er meteen een stevig tempo in. Het plan is om rond de middag aan te komen en gezien de temperaturen lijkt dat geen slecht idee. Voor de vierde dag op rij voert het parcours mij door de uitgestrekte rijstvelden. Water, rijst, muggen, water, rijst, muggen... en dan opnieuw van hetzelfde. Eerlijk gezegd begint het landschap ondertussen wat eentonig te worden. Mooi, dat wel, maar na vier dagen heb je het gevoel dat je elke rijsthalm persoonlijk hebt leren kennen.๐
Na een dertiental kilometer gun ik mezelf een welverdiende pauze in Tromello. Een airco-bar lonkt en daar hoef ik geen twee keer over na te denken. Een broodje en een frisse cola smaken alsof ze door een sterrenchef zijn bereid. Soms zit geluk in de eenvoudige dingen.
Met hernieuwde moed zet ik de eindsprint in. Rond 13.00 uur wandel ik Garlasco binnen. Het vraagt nog wat zoekwerk om de pelgrimsgîte te vinden, maar dankzij de hulp van een vriendelijke local raak ik uiteindelijk waar ik moet zijn.
De accommodatie is eenvoudig maar netjes, en voor een bezwete pelgrim die al uren in de hitte rondloopt, voelt het bijna als een luxehotel. De was verdwijnt in de machine en ikzelf verdwijn niet veel later horizontaal op bed om de binnenkant van mijn oogleden grondig te inspecteren.๐
Veel spektakel viel er vandaag niet te beleven. Geen grootse ontmoetingen, geen bijzondere avonturen, enkel kilometers, rijstvelden en een zon die blijkbaar persoonlijk iets tegen pelgrims heeft.
De conclusie van de dag is dan ook eenvoudig: het is pokkewarm.
Morgen wordt het dus vroeg uit de veren. Om 06.00 uur vertrekken lijkt geen overbodige luxe. ๐พ๐ฅต๐ถโ๏ธ๐ด
tot morgen
Reactie plaatsen
Reacties
โEn wij maar denken dat de Via Francigena รฉรฉn groot avontuur was... blijkt het gewoon een vierdaagse survivalrun door de 'rijstfretters'-velden te zijn! ๐พ๐ฆ
Vier dagen rijstvelden... ik vermoed dat je de komende vijf jaar geen risotto meer wil zien? ๐
Kon je die Yamaha van Johan niet stiekem carpoolen? ๐
โAlle gekheid op een stokje: diep respect voor de kilometers die je weer vreet in die hitte.โ๏ธ Slaap wel en zet die wekker maar lekker vroeg morgen zodat je toch nog een beetje frisse lucht hebt.
Ge ziet da ge da kunt he, vroeg opstaan๐๐ผ๐ช๐ผ We supporteren hier in Aalst volop mee! ๐๐ฅ
En troost u, ze geven hier de komende dagen ook temperaturen van 36ยฐโ๏ธ
Buona notte MR Surmont
Bert jong, volgens mij zijt ge verkeerd gelopen en zitte in China ipv Italie.. met al die lijstvelden.. ๐ volgens mijkunde gene rijst meer zijn.๐๐ maar alรฉ als t morgen warmer gaat worden en ge ziet geen rijstvelden meer gaat ge miss toch nog content zijn.. maar alรฉ pakt u vanavond maar ne goeie pasta of pizzaโฆ en daarna ne goeie gelato en ge gaat content zijn.. slopwel Bertjen!